Egyértelmű, hogy nyomdaként hatalmas szívügyünk a print, és annak túlélése, fennmaradása a mai digitális mindennapokban. De tényleg olyan rosszul áll a nyomtatott sajtó szénája, mint ahogy azt beszélik?

Valóban, a gazdasági válság idején évi 10% körüli volt a print visszaesése az online térhódításával szemben, azonban elmondhatjuk, hogy ez az átlag jelentősen csökkent az elmúlt évek során. Az emberek felkapták az online-t, kipróbálták, izgalmasnak tartották, aztán megunták, és rájöttek, hogy mégiscsak szükség van a jól bevált eszközökre – a lapozható, hajtogatható, és mit szépítsük, akár csomagolóanyagnak is felhasználható, susogós, öreg papírra.

Nyomtatott anyagokra természetesen mindig is szükség lesz, mert miközben a könyvek, a regények, a tankönyvek, a röpanyagok, képes magazinok mára már szinte kivétel nélkül elérhetőek online, sokan ma is szívesebben fognak kézbe egy szép kidolgozású könyvet: a papír illata mindig is kedves marad az embernek.

Fizikai lények vagyunk, így természetes, hogy kézzel fogható dolgokra vágyunk – könnyű és gyors módja egy tableten magunkkal vinni a teljes Gyűrűk Ura sorozatot, azonban a fotelben hátradőlve még mindig hangulatosabb és pihentetőbb egy jó öreg, megsárgult könyvet lapozgatni.

A hangulat mellett azonban a környezettudatosság sem elhanyagolható tényező – nem túl kellemes a gondolat, hogy például három percnyi hírolvasás a neten több energiát fogyaszt, mint kinyomtatni egy újságot. Ahogy az elektronikus számla is időt spórol nekünk – azonban egyetlen ilyen „csekk” befizetése több energiát emészt fel, mint 15 papír alapú számla kinyomtatása postázással együtt!

A papír szereti a környezetet, hisz belőle lett, így egész pályafutása során természetes is marad – hisz senki nem gondolná például, hogy a papírtermelés az erdőirtás csupán 1%-áért okolható.

Bizakodva nézünk hát az új esztendő elé – bízunk benne, hogy a Gutenberg-galaxis továbbra is fennmarad, és megfér majd egymással a hagyományos és a modern kor írásterméke.

106760_g